מה זה איזופיקס בכסאות בטיחות – כל מה שאתם צריכים לדעת
אם הייתם ילדים בשנות ה-80, אתם בטח זוכרים איך ההורים שלכם הסיעו אתכם ברכבם באותה התקופה. כבר בגיל צעיר כנראה שישבתם מקדימה, אם ישבתם מאחורה סביר להניח שלא תמיד הייתם חגורים, ועל כסאות בטיחות בכלל לא היה מה לדבר. אם נוסיף על כך את העובדה שהמכוניות של אותה התקופה לא היו חכמות ומתוחכמות במיוחד, אלא בעיקר כלובי מתכת על גלגלים, נקבל מתכון לאסון.
בשני העשורים האחרונים חלה קפיצת מדרגה גם באיכות המכוניות וברמת הבטיחות שהאבזור שלהן מציע, גם בחקיקה לשמירה על בטיחות תינוקות, פעוטות, וילדים כמו חובת כיסא בטיחות, וגם באיכות המושבים וברמת ההגנה שהם מספקים. אבל עדיין היה חסר משהו אחד שיחבר בין כל הגורמים הללו כדי לספק הגנה מרבית לילדים לאחר שהורים רבים חגרו את הכיסא באופן שגוי ולא בטוח. הפתרון לכך הגיע באמצעות מערכת איזופיקס שצמצמה באופן משמעותי את ההתקנות הלא נכונות של הכיסא למושב הרכב.
מה זה איזופיקס?
לפני כ-15 שנה חברת BRITAX שילבה ידיים עם יצרנית כלי הרכב פולקסווגן ופיתה איתה את מערכת איזופיקס שבמרוצת השנים הפכה לסטנדרט בתעשיית המכוניות. הזכרנו שכלי הרכב וכסאות הבטיחות התקדמו, אך בזמן הזה הגורם האנושי הוביל לכך שכסאות רבים חוברו באופן שגוי למושבי הרכב. מערכת איזופיקס נתנה לכך מענה על ידי התקנת מספר נקודות עגינה ממתכת שמחוברות לשלדת הרכב, ובדרך זו ניתן לחבר כיסא בטיחות למושב באופן נכון ובטוח. בעזרת מערכת איזופיקס ההורים יודעים היכן בדיוק להציב את הכיסא, לאילו נקודות מדויקות יש לחברו, וכל זה בתהליך פשוט שצמצם באופן ניכר את הטעויות וההתקנות הלא בטוחות.
כדי לחבר כסאות בטיחות למושב הרכב, כלי הרכב חייב לכלול התקן שמאפשר חיבור איזופיקס. ברוב המכוניות החדשות קיימת מערכת זו בשני המושבים האחוריים הצדיים, כך שניתן לחבר שני מושבים ולהסיע שני ילדים באופן בטוח בו זמנית. בחלק מכלי הרכב התקן איזופיקס לכיסא בטיחות יהיה גם במושב הקדמי שלצד הנהג וגם במושב האמצעי. בנוסף, כסא הבטיחות צריך להגיע עם התקן שמאפשר חיבור איזופיקס. האפשרות מצוינת באופן ברור במפרט הכיסא.
איך יודעים שבמכונית יש איזופיקס לכיסא בטיחות?
כדי לדעת אם יש בכלי הרכב מערכת איזופיקס, באילו מושבים היא מותקנת, וכמה מערכות מותקנות, תוכלו לחפש זאת במפרט הטכני של הרכב שברשותכם או שבכוונתכם לרכוש. ברוב המקרים תמצאו את הפירוט תחת הסעיף שמדבר על מערכות הבטיחות של המכונית. גם בתוכן של ספר כלי הרכב תוכלו למצוא מידע על מערכת איזופיקס שמותקנת בו. אפשרות נוספת היא פשוט לחפש את המערכת בעיניים ובידיים.
כדי למצוא את המערכת ברכב שלכם חפשו את הסימון שמראה על מערכת איזופיקס. אם מדובר ברכב ישן הפעולה תהיה מעט יותר קשה משום שבעבר לא חלה חובת סימון. אם זה המצב, כל שעליכם לעשות זה לחפש בבדיקה ידנית אם קיימים עוגני ברזל בחיבור בין בסיס מושב הרכב למשענת. פשוט העבירו יד בנקודת החיבור כדי למצוא את מיקום העוגנים. במכוניות החדשות כבר קיימת חובת סימון והוא בולט וברור לעין, עם לוגו ההתקן והמילה באנגלית ISOFIX.
איך מתקינים איזופיקס לכסא בטיחות?
בואו נפריד בין שני דברים – התקנת המערכת לרכב וחיבור כסאות בטיחות למערכת. החלק הראשון, התקנת מערכת איזופיקס לרכב מגיעה ממפעל יצרנית הרכב. אלו הן נקודות עיגון שמגיעות מחוברות לשלדה, כלומר זו לא מערכת שניתן להוסיף לרכב שבו היא לא קיימת. למרבה השמחה, כיום זהו סטנדרט כך שאם תקנו רכב חדש סביר להניח שמערכת איזופיקס כבר תהיה בו.
עכשיו נעבור לחיבור כסא בטיחות למושב הרכב עם התקן איזופיקס. כל מה שאתם צריכים לעשות זה לאתר את נקודות העיגון התחתונות, וכפי שציינו במכוניות החדשות לאחר חובת הסימון לא תתקשו לאתר את הסמליל של ISOFIX. הרחיקו את אבזם חגורות הבטיחות מנקודות העיגון, ודאו שאין חפצים זרים שמונעים חיבור יציב ומפריעים לעיגון, ומכאן והלאה מלאו אחר ההוראות המפורטות של כיסא הבטיחות שרכשתם. בכלליות, עליכם להניח את כיסא הבטיחות על מושב הרכב כשזרועות העיגון ממוקמות מול ווי העגינה של איזופיקס. כעת עליכם להכניס את הזרועות דרך הפתחים עד לנעילת המנגנון בטבעות העיגון. כשהזרוע ננעלת יישמע קליק. עקבו אחר הוראות יצרן הכיסא איך עליכם לוודא נעילה ומניעת הפרעה לילדיכם בזמן שהם חגורים במושב, וזהו – עכשיו רכבכם מוכן לנסיעה בטוחה.
כסאות בטיחות במערכת LATCH
בוודאי נתקלתם גם במונח LATCH לכסאות בטיחות ולמושבי הרכב. איזופיקס הוא שם התקן האירופאי ו-LATCH הוא שם התקן האמריקאי. המערכת האמריקאית דומה לזו האירופאית אך יש לה תוספת של רצועת ריסון עליונה שמאובטחת לנקודת קשירה ייעודית בצד האחורי של משענת ספסל הרכב האחורי.
ההבדל בין ההתקנים נעוץ ברגולציה שונה בין אירופה לארצות הברית שנובע מהבדלים באופן שבה תופסים את נושא הבטיחות והיציאה מהרכב לאחר תאונה. כך למשל, באירופה התפיסה היא שבמקרה של תאונה יש להוציא את הילד כמה שיותר מהר מהרכב ולהשאיר את כיסא הבטיחות במכונית. לעומת זאת, התפיסה בארצות הברית הפוכה, ועל פי הרגולציה שם יש לחתוך את רצועת ה-LATCH ולהוציא את הילד עם כסא הבטיחות (בוסטר לילדים).
הבדלים נוספים בין שני התקנים
אף הורה לא רוצה לחבר כיסא בטיחות באופן שגוי ואכן איזופיקס גרם לצניחה משמעותית לאחוז מזערי של התקנות לא נכונות, סביב 4% בלבד. ההתקנה קלה יחסית וברוב הכסאות ניתן לשנות מצבים ולהחליף בין שכיבה לישיבה גם אחרי חיבור הכיסא למושב הרכב. החיסרון הוא שמשקל הילדים עם חיבור איזופיקס נע בין 9 ל-18 ק״ג, כלומר השימוש בחיבור הזה מוגבל עד גיל 3 או 4. לאחר מכן יש לאבטח את הכיסא באמצעות חגורות הבטיחות של הרכב. למרות זאת, בשנים האחרונות החלו לייצר כסאות בטיחות שמאפשרים חיבור איזופיקס במשקלים גדולים יותר.
היתרון הגדול במושבים בתקן LATCH הוא שניתן לעגן את הכיסא עד משקלים גבוהים יותר נגד כיוון הנסיעה, 18 עד 20 ק״ג, ועם כיוון הנסיעה המשקל יכול להיות גם יותר מ-30 ק״ג. מנגד, החיסרון הוא שכמות ההתקנות השגויות צומצמה רק במעט ועדיין רבים מאוד מתקינים את המושב באופן לא נכון. הסיבה העיקרית לכך היא שהתקן מחייב ידע וניסיון ויש להפעיל כוח, לפעמים רב, כדי לאבטח את כיסא הבטיחות למושב הרכב.
בין אם מדובר בתקן איזופיקס ובין אם בתקן LATCH, למערכת קיימת מגבלת משקל, מי יותר ומי פחות. בעוד שחגורת הבטיחות בכלי הרכב בנויה כדי להתמודד עם נוסע במשקל של עד 130 ק״ג בזמן תאונה, מערכת איזופיקס מוגבלת למשקל ילדים נמוך משמעותית בצירוף משקל כיסא הבטיחות. מעל המשקל הזה יש לעבור לחיבור הכיסא עם חגורות הבטיחות של הרכב או לעבור לבוסטר.
התקן בטיחות TETHER
בנוסף על התקן איזופיקס, קיים אמצעי נוסף לעיגון כיסא בטיחות למושב שלא קשור באופן ישיר למערכת עצמה, אך כדאי להזכיר גם אותה בנושא הזה. זהו התקן TETHER שיכול להימצא בשלושה מקומות, בהתאם לסוג הרכב, תא המטען, וכדומה, וניתן לראות זאת בעין או בספר הרכב. המיקומים הם גג הרכב, מאחורי מושב הרכב, וגב המושב. ה-TETHER הוא חיבור וו העגינה בצד אחד עם גב כיסא בטיחות בצד שני באמצעות רצועה ייעודית.
מה עוד צריך לדעת על כסאות בטיחות ואיזופיקס
בואו נסכם את מה שאנחנו יודעים חיבור כיסא בטיחות למערכת איזופיקס, חשיבותה של המערכת ושל המושב, ולמה זה מציל חיים.
איזופיקס מאפשר לקבע את כיסא הפעוט לשלדת הרכב וכך לייצב אותו, גם אם בזמן הנסיעה יהיו מהמורות בכביש, קפיצות, עצירות פתאומיות, וחס וחלילה – תאונות. כמעט כל כלי הרכב שיוצרו משנת 2006 כוללים את נקודות העגינה לכיסא והחל מ-2013 חלה חובת התקנת שתי נקודות עגינה – אחת מכל צד של הכיסא ונקודה נוספת בתחתית המושב האחורי, כאמור, לא תתקשו לזהות את הלוגו ISOFIX.
מחקרים הראו שכ-75% מההורים לא עיגנו כסאות בטיחות למושב הרכב באופן הנכון, איזופיקס צמצם באופן ניכר מאוד את ההתקנות השגויות ל-4% בלבד, לעומת כ-70% בתקן האמריקאי.
אלא אם הוראות יצרן הכיסא אומרות באופן מפורש אחרת, יש להימנע מאבטחה כפולה של מושב הבטיחות לכיסא הרכב. כלומר אם חיברתם כסא בטיחות למושב עם איזופיקס, אל תוסיפו את חגורות הרכב. ניתן כמובן להשתמש בשירותיו של מתקין מוסמך, במיוחד אם מדובר ב-LATCH.
אילו דרכים נוספות יש לשמור על בטיחות הילדים
חוץ מחיבור באמצעות איזופיקס, יש כמה צעדים שכל אחד ואחת מאיתנו יכולים לנקוט כדי לשמור על בטיחות ילדינו בנסיעה. הדבר הראשון הוא לבחור כיסא בטיחות איכותי, כזה שעומד בכל התקנים המחמירים ביותר, ואם מדובר בכיסא משומש יש לקרוא את הוראות היצרן בנוגע לתאריך תפוגה. בכל מקרה, שימוש בכיסא משומש אינו מומלץ.
דבר נוסף הוא להתרכז לגמרי בנסיעה ולהוציא מהראש כל הסחת דעת אחרת, כמו שימוש בטלפון הסלולרי, קיום שיחות טלפון, וכמובן לא לשלוח הודעות בזמן נהיגה. אנחנו בכלל לא מדברים על כך שזה בניגוד לחוק, אלא על שמירה על חייהם של הדבר היקר ביותר שלכם – הילדים.